فیگارو : امارات، تکنولوژی اسرائیل را برای محافظت از مرزها و چاه های نفت خود به خدمت میگیرد

ژرژ مالبرونو ، نویسنده و تحلیلگر برجسته نشریه فرانسوی فیگارو ( روزنامه صبح پاریس ) در شماره 27 ژوئن به فعالیت های مخفی اسرائیل در صدور تکنولوژی نظامی به کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به خصوص امارات متحده عربی و استقبال این کشور از به خدمت گرفتن تکنولوژی اسرائیل برای حفاظت از مرزها و چا ه های نفتی خود در برابر حملات احتمالی و تلافی جویانه جمهوری اسلامی در واکنش به تهدیدات نظامی علیه تأسیسات هسته ای خود پرداخت است .

ژرژ مالبرونو  در ابتدا مینویسد ، یکی از مقامات سابق ارتش امارات، می گوید، کویت در سال 1990 اگر به ابزار پیشرفته و تکنولوژی روز نظامی مجهزبود، اینچنین با حمله صدام حسین غافلگیر نمی شد.

نویسنده و تحلیلگر فیگارو می افزاید ، اعراب خلیج فارس از آن جهت نگرانند که درصورت حمله احتمالی به تأسیسات هسته ای ایران ، این کشور در واکنش به این تهدیدات نظامی ، تأسیسات نفتی آنان را هدف قرار دهد .

بنابراین برای حفاظت از این منابع و یا برای پیشگیری از حملات تروریستی رفت و آمدهای مشکوک را نیز کنترل می کنند.

در همین رابطه امارات متحده عربی در ماه های اخیر نزدیک به  40 شرکت لبنانی مشکوک به کمک های مالی به حزب الله لبنان ، یعنی بازوی نظامی جمهوری اسلامی در خاورمیانه را از ابوظبی اخراج کرده است . براین اساس ابوظبی برای پیشگیری از همین نوع حملات اشاره شده ،  پیشرفته ترین دستگاههای امنیتی، از شرکت بزرگ ( اِی جی تی ) را طی  قراردادی به ارزش 3 میلیارد دلار از این شرکت اسرائیلی خریداری کرده است . قراردادی که ژرژ مالرونو ، نویسنده فیگارو از آن به عنوان نشانه شجاعت ابوظبی در بستن قرارداد با اسرائیل توصیف میکند .

تحلیلگر فیگارو مینویسد ، تشنج میان اسرائیل و فلسطین در حاشیه جنوبی خلیج فارس آنچنان بازتابی ندارد و امارات متحده  اصراری به پرهیز در رابطه با اسرائیل ندارند. همانطور  که در اوج عملیات سهمگین ارتش اسرائیل علیه حماس در غزه ، ابوظبی تردیدی برای تحویل گرفتن 2 هواپیمای پیشرفته اطلاعاتی اسرائیلی به خرج نداد. هواپیماهایی که ابوظبی را در شنود به  مکالمات در آب های خلیج فارس کمک خواهند کرد .

منبع  : فیگارو

ترجمه و برگردان : کیومرث إعطا

بیان دیدگاه