فیگارو : جنبش سبز ایران و ارائه معنای تازه ای از » شهادت »

دفلین مینوئی ، نویسنده  فیگارو و تحلیلگر مسائل خاورمیانه در مقاله شماره 14 ژوئن این روزنامه پرتیراژ فرانسه به مفهوم تازه ای از » شهادت » که جنبش سبز و شهیدان آن در حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران ، آن را به جهانیان ارائه میدهد ، پرداخته و مقاله خود را تحت عنوان » مفهوم تازه شهید در ایران سبز »  آغز کرده و مینویسد ،

ندا آقا سلطان  که در 20 ژوئن 2009 به ضرب گلوله حکومت جان باخت  ، به نمادی از » نسل تازه شهیدان »  تبدیل شد .

دلفین مینوئی مینویسد ، لبخند آرام و  منجمد شده ندا  ، که تصوی آن بر تمام  پوسترهایش نقش بسته است ، در اوج سکوت خود ، تبدیل به فریادی  شد علیه سرکوب .

نویسنده فیگارو با نام بردن از ندا ، سهراب اعرابی ، محسن روح الامینی و محمد کامرانی در مقاله خود ، به معرفی نسل جدیدی از کشته شدگان راه آزادی در ایران می پردازد که برخلاف شهدای رسمی جمهوری اسلامی ، «اسلحه ای » در دست نداشتند و تنها برای دفاع از حقوق شهروندی خود قربانی شده و به شهادت رسیدند.

مینوئی، در دامه مقاله تصویری از شهادت و اهمیت نقش  آن از بیروت و عراق گرفته تا غزه و پس از آن ایران، پرداخته و می نویسد که مقوله شهید اغلب اهمیتی ایدئولوژیک دارد و ایران کشوری است که فرهنگ مرگ و شهادت به خاطر جنگ طولانی با عراق، در آن بصورت خاصی برجسته شده تا آنجا که حتی موزه ای در تهران برای معرفی و بزرگداشت شهدا دایر شده است .

نوسنده برجسته فیگارو مینویسد ،اما ندا و جان باختگان  اخیر در ایران هیچ ارتباطی با این گونه از شهدا ندارند. ندا ، شهیدی که  که مردم ایران  او را بعنوان «صدا»ی خود به  تمام جهان معرفی کردند ، نسلی تعلق به نسلی داشت داشت که درجستجوی زندگی بودند .

همانطور که » سارا »  دختری از همین نسل آزادیخواه و جستجو گر به دلفین مینوئی می گوید،

شعار جنبش سبز «زندگی در مقابل مرگ» است.

دلفین مینوئی در همین ارتباط مروری میکند بر دوران ریاست جمهوری سید محمد خاتمی و  می نویسد ،

محمد خاتمی نخستین وقام بلند پایه ای بود که از تما مردم ایران از جمله بسیجی ها خواست که در مقابل شعار «مرگ بر آمریکا»  تنها به  زندگی بیندیشند و نه به مرگ.

اما محافظه کاران با روی کار آمدن محمود احمدی نژاد، در مقابل تغییراتی که خاتمی خواستار آن بود ایستادند. مراکز فرهنگی تعطیل شد و مسابقات قرآنی جایگزین کنسرت ها ی موسیقی گردید. اسکلت شهدا در دانشگاه دفن شد و مراسم مذهبی مثل عاشورا با دسته های عزاداری همراه شد.

نویسنده فیگارو ادامه میدهد که  شیوه های ظریف مبارزه را از طرف جنبش سبز ایران جستجو می کند و توضیح می دهد که آنها با استفاده از همین نمادهای مذهبی راهی برای بیان افکار و خواسته های خود می یابند.

مینوئی در اخر مینویسد

امروز ندا، سهراب ، محسن و دیگران در گورستان بهشت زهرا به خاک سپرده شده اند. اگرچه گروهی ناشناس مقبره ندا را خراب کرده اند، اما مادر او به رغم اینگ.نه تهدیدات  ساکت نشده  و می گوید :

» شهادت ندا سمبل آزادی و مایه  افتخار من است «.

منبع :  روزنامه فیگارو  ( به قلم دلفین مینوئی )

ترجمه و برگردان  : بابیلونسکای بلاگ

بیان دیدگاه